Vitaminler

Vitamin Nedir?

Vitaminler, sağlıklı yaşamın vazgeçilmez bir parçası olan organik bileşiklerdir. Vitamin Latince yaşam anlamına gelen “vita” sözcüğünden gelir. Vitaminler yağda ve suda eriyenler olarak iki gruba ayrılır .

1) YAĞDA ERİYEN VİTAMİNLER : A, D, E ve K vitaminleridir .

2) SUDA ERİYEN VİTAMİNLER : B grubu vitaminler ile C vitaminidir .

Hangi Vitamin Ne İşe Yarar?

A vitamini Enfeksiyonlara karşı direnci arttırır normal büyüme, üreme, Enfeksiyonlara karşı direnci arttırır normal büyüme, üreme, kemik ve diş gelişimi, görme için gereklidir. Cildin tırnakların ve saçların sağlıklı kalmasını sağlar. Diş ve dişetleri için büyük önem taşır .

Domates Portakal a vitamini

  • kayısı
  • kuşkonmaz
  • maydanoz
  • ıspanak
  • havuç
  • kereviz
  • marul
  • portakal
  • erik
  • domates

D vitamini İnce bağırsaklardan kalsiyumun emilmesine yardımcı olur, kalsiyumun kemiklerde ve dişlerde tutulmasını sağlar .

  • balık yağı
  • balık
  • yumurta
  • tereyağı
  • karaciğer
  • et
  • sebzeler
  • güneş

E vitamini Antioksidan etkilidir. Alzheimer hastalığının ilerlemesini yavaşlatıyor Yaşlı kişilerde bağışıklık sistemini güçlendirir. Hücrelerin daha uzun yaşamasını ve yenilenmesini sağlar .

  • buğday tohumlu besinler
  • soya fasülyesi yağı
  • arı sütü
  • ceviz
  • marul
  • tere
  • kereviz
  • maydanoz
  • ıspanak
  • lahana
  • mısır yağı
  • mısır
  • yulaf

K vitamini Karaciğere gelen Kvitamini burada üretilen bazı pıhtılaşma faktörlerinin yapımında rol alır. Kvitamini takviyesi yanlızca kanamalı hastalarda verilir.

sahanda yumurta

  • ıspanak
  • kabak
  • marul
  • yeşil domates
  • yeşil biber
  • inek sütü
  • peynir
  • tereyağı
  • yumurta
  • kırmızı et
  • pirinç
  • karaciğer
  • mısır
  • muz
  • şeftali
  • çilek

B1 vitamini Kasların ve sinir sisteminin faliyeti için gereklidir.Yetersizliğinde iştahsızlık, huzursuzluk, bellek zayıflığı ve dikkat azalması görülür.

etli yemekler

  • buğday
  • kepek
  • bira mayası
  • taze sebze meyve
  • koyun eti
  • sığır eti
  • balık eti
  • yumurta
  • süt

B2 vitamini Eksikliğinde dilde kızarma, yanma hissi, ağız çevresi ve dudaklarda kızarma, tahriş, çatlaklar, gözlerde kaşıntı, yanma hissi, katarakt oluşumu, saçların dökülmesi, çocuklarda büyüme yavaşlaması, kilo kaybı, sindirim sorunları oluşur .

havuc yemek tarifi

  • karaciğer
  • böbrek
  • buğday unu
  • patates
  • et
  • süt
  • yumurta
  • peynir
  • kepek
  • yeşil sebzeler
  • havuç
  • fındık
  • yer fıstığı
  • mercimek

B3 vitamini Yetersiz beslenme sonucu deriyi sinir sistemini tutan pellegra adlı hastalık ortaya çıkar. Hücrelerin oksijeni kullanabilmeleri için gereklidir. Midede sindirimin temel taşları olan asitlerin üretimini sağlar.

  • bira mayası
  • kepek
  • yer fıstığı
  • sakatat
  • kırmızı et
  • balık
  • buğday
  • baklagiller
  • un
  • yumurta
  • süt
  • limon
  • kabak
  • incir
  • portakal
  • hurma

B5 vitamini Doğada bol olduğu için eksikliğine rastlanmaz. Ayrıca bir miktar bağırsaklarda da yapılmaktadır. Eksikliği kan şekerinde düşme, ellerde titreme, kalp çarpıntıya neden olur .

tavukızgara

  • karaciğer
  • kırmızı et
  • tavuk
  • yumurta
  • ekmek
  • sebzeler

B6 vitamini Sinir sistemi ve hormonların çalışmasını düzenler.Vücudun savunmasında antikor ve akyuvar oluşumunda rol oynar. Eksikliğinde migren tipi baş ağrısı, kansızlık, ciltte kuruluk, görme problemleri, uyuşukluk, adele zayıflığı ve krampları oluşur .

ekmek yemek tarifleri

  • karaciğer
  • böbrek
  • kırmızı et
  • balık
  • yumurta
  • ekmek
  • sebzeler

B11 vitamini Kırmızı kan hücreleri ve sinir dokularının oluşumunda aktif rol oynar. Hücre bölünmesi için gereklidir. Bu etkisi ile büyümeyi de sağlar. Anne karnındaki bebeğin sinir sisteminin gelişimi için de gereklidir. Eksikliğinde iştahsızlık, kilo kaybı, bulantı, kusma, ishal, baş ağrısı, unutkanlık, çarpıntı gibi bazı kalp sorunları oluşabilir .

muz meyve

  • karaciğer
  • böbrek
  • kırmızı et
  • ıspanak
  • marul
  • yumurta
  • ekmek
  • portakal
  • muz

B12 vitamini Besinlerle veya sigara gibi alışkanlıklarla vücuda giren siyanürü etkisiz hale getirir. Eksikliğinde dilde hassasiyet, şişme, kızarma, hayal görme, depresyon, adalelerde kasılmalar, sinir iltihaplarına bağlı olarak el ve ayaklarda uyuşma, karıncalanma, yanma şikayetleri oluşur .

balık yemek tarifleri

  • karaciğer
  • yürek
  • böbrek
  • kırmızı et
  • tavuk
  • balık
  • süt
  • peynir
  • yumurta

C vitamini Vücudumuz C vitaminini üretemez bitkiler ve bazı hayvanlar bu vitamini üretebilmektedir. Besinlerle alınan vitamin 2 saat içersinde kullanılır 4 saat sonunda kandan uzaklaşır. Yaraların iyileşmesini, damarların sağlıklı olamalarını sağlar.Vücudun savunma sistemini artırıcı etkisi vardır. Histamin yapımını azaltarak allerjik olayların şiddetini düşürür. Eksikliğinde diş eti kanamaları ve çekilmeleri olur.

karpuz resmi

  • siyah üzüm
  • narenciye
  • çilek
  • kavun
  • karpuz
  • yeşil biber
  • maydanoz
  • brokoli
  • havuç
  • soğan
  • bezelye

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: